Відділення та банкомати

Краще грошима? Дослідники запевняють: матеріальна мотивація працює краще за грошову

17 квітня

Щоб ти обрав, коли йдеться про щорічну премію чи винагороду за використання плану: гроші чи сертифікат на подорож до моря? Здається, відповідь на це питання очевидна – гроші набагато більш універсальний, зручний та зрозумілий спосіб мотивації. Навряд чи роботодавець знає більше за тебе про твої вподобання. Навіть найсучасніша модель Samsung навряд чи залишить задоволеним прихильника iPhone. Не всі люблять подорожувати, а ваучер на купівлю косметики не зробить щасливим завзятого рибалку.

Але всі ці тези справедливі лише доти, доки ми дивимося на ситуацію очима працівника. З точки зору бізнесу, як виявляється, набагато ефективнішою є матеріальна, але не грошова мотивація.

Відзначу, йдеться не про підвищення зарплати чи спосіб зекономити на її сплаті. А лише про додаткову мотивацію: регулярну або прив’язану до виконання досягнень – не так важливо.


Більше грошей на подарунки

Першим доказом, що матеріальна винагорода працює краще за грошову, слугує проста статистика. Опитування американських компаній, проведене 2022 року, показало, що 84% з них щорічно витрачають 176 мільярдів доларів на подарункові картки, поїздки та подорожі, різноманітні подарунки персоналу, співробітникам, партнерам і клієнтам.

Лише 15 років тому, у 2007 році, аналогічне дослідження Incentive Federation фіксувало, що така практика була розповсюдженою лише серед 34% компаній, а загалом за рік вони витратили на подарунки $46 млрд.

Здається, це вже доволі надійний доказ, що система працює. Інакше як пояснити тотальну моду американських компаній на подарунки?


В два рази дешевше

В авторській колонці для видання Inc. консультант з лідерства Джим Шлексер посилається на дослідження американських науковців, згідно якого співробітники починають відчувати значимість грошової винагороди, коли її сума становить щонайменше 8% від їхньої регулярної зарплати.

Проблема в тому, підтверджують цей висновок автори іншого дослідження, що грошова винагорода, особливо на відносно невеликі суми, асоціюється у працівників із звичайним підвищенням зарплати. Наприклад, у випадку індексації на рівень інфляції.

Відтак, додають автори першої роботи, щоб досягти співставного ефекту зростання результатів працівників достатньо вдвічі скромнішої матеріальної винагороди. Тобто винагорода у вигляді, скажімо, коштовного подарунка на новорічному корпоративі буде такою ж ефективною з точки зору мотивації, як вдвічі більша за його вартість грошова премія.


Чому матеріальна винагорода працює краще?

Першу відповідь на це питання я вже зазначила: гроші, як мотиватор, працюють дуже добре, але на фоні регулярної зарплати вони виглядають надто буденно. Друга причина – надмірна утилітарність грошей. Справа в тому, що отримуючи гроші навіть у якості додаткової винагороди, більшість людей зрештою витрачають їх на важливі але не надто веселі речі: кредити, борги, ремонти, що ніколи не завершуються – в кожного знайдеться мінімум кілька способів витратити гроші розумно.

Погодься, виглядає не дуже мотивуюче. Інша справа – закордонна подорож, з якої люди, навіть ті, що начебто не люблять подорожувати, привозять купу вражень. Саме ця новизна і є тим важливим мотивуючим чинником, якої гроші не можуть мати за жодних обставин.

Зрозуміло, що ці висновки є узагальненими. Люди різні, й мотивація у кожного своя. Та все ж дослідження та американська статистика доводять, що принаймні комбіновані моделі, коли винагорода одночасно конвертується у матеріальні та грошові активи, працюють краще за суто грошові премії.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?