Відділення та банкомати

Гроші на мрію: як ефективно заощаджувати?

27 лютого

Чи бувало в тебе таке: намагаєшся зібрати трохи грошей «про запас» або заощаджуєш на автівку, але весь час щось заважає? Американські науковці провели експеримент та розказали, як збільшити шанси на успіх.

31 жовтня кожного року світ відзначає День заощаджень – свято, якому цього року виповниться рівно 100 років. Мета заходу дуже проста: підвищити фінансову грамотність та спонукати людей, насамперед молодих, до заощаджень. Але чому державам настільки важливо стимулювати громадян заощаджувати гроші, що вони готові запроваджувати спеціальні дні?

Відповідей на це питання існує кілька. По-перше, свідома економічна поведінка трансформується у кілька «приємних бонусів». Люди, що мають заощадження, не так сильно залежні від держави у часи кризових явищ, звичка до заощаджень вважається базовою у концепції фінансової грамотності, відтак люди, що її мають, менш схильні до ризикованих дій та потребують менше захисту. Такі громадяни більше схильні до планування й формування «пенсійних» накопичень – теж не зайва з точки зору держави звичка.

По-друге, населення, що заощаджує, надає економіці потужний інвестиційний ресурс, зменшуючи потреби у зовнішньому кредитуванні.


Американці заощаджують гірше за українців

Проблема в тому, що звичка до заощаджень формується не лише можливостями. Скажімо, далеко не бідні Сполучені штати мають вкрай низький показник заощадливості, що навіть нижчий за український показник: у 2022 році пересічні американці спрямовували на заощадження лише 2,3% своїх доходів. Громадяни країн ЄС, для порівняння, того ж року відкладали в середньому 12,7% доходу. А в країнах-лідерах – Німеччині, Нідерландах та Люксембурзі – показник становив від 18,1 до 19,9%.

x

Яку частку доходів спрямовують на заощадження жителі різних країн ЄС. Дані - Eurostat

У четвертому кварталі 2021 року (свіжіших даних поки немає), за даними Державної служби статистики, українці спрямовували на заощадження 4,3% наявного доходу.

Очевидно, що здебільшого загальні показники залежать від рівня добробуту. Статистика Євростату наочно доводить цю тезу: чим більш заможною є країна, тим більш схильні її громадяни заощаджувати. Але показники США, найбільшої економіки світу, спростовують цю тезу. Чому?

Це питання цікавить не тільки уряди, але й науковців. Не так давно в журналі Американської психологічної асоціації було опубліковано дослідження, автори якого спробували з’ясувати, чи можна якось вплинути на людей та стимулювати потяг до заощаджень, спираючись на психологічні особливості особистості.

Спершу вони співставили риси 2447 респондентів за п’ятифакторною моделлю особистості (відкритість до нового, саморегуляція, екстраверсія, співпраця, нейротизм) з їхніми цілями заощаджень. Та переконалися, що характерні для особистості цілі значно збільшують розмір заощаджень. Скажімо, екстраверти з більшим успіхом збирали на відпустку, ніж на будь-які інші цілі.

Потім вони провели експеримент з 6056 учасниками. Кожен з них встановив на свій смартфон застосунок, що мотивує заощаджувати, та отримав завдання: відкласти за місяць 100 доларів. Попередньо кожен з учасників пройшов оцінку особистості, відповівши на 30 питань.

Учасників розділили на п’ять груп:

  1. Перша отримувала щотижня мотивуюче повідомлення, що відповідало меті заощадження, співставній їхній особистості.
  2. Друга також отримувала нагадування, але такі, що навмисно не відповідали психологічним особливостям.
  3. Третя отримувала нагадування з рандомною тематикою.
  4. Четверту мотивували загальними повідомленнями, без очевидних вказівок на мету заощадження.
  5. П’ята взагалі не отримувала жодних нагадувань.

Як і очікувалося, найбільш ефективною була перша модель. 11,4% учасників цієї групи досягли мети. Це й насправді не надто переконливий результат. Але лише 3,4% учасників, що не отримували нагадувань, змогли зібрати $100. А у групах, де нагадування не відповідали психологічним особливостям респондентів частка успіху коливалася в межах 7,42%-7,85%.


Як навчитися заощаджувати?

Звісно, насамперед результати цього дослідження корисні для розробників мобільних застосунків, що допомагають заощаджувати. Але й нам, простим громадянам, вони можуть бути цікаві. По-перше, для успішних заощаджень вкрай важливо, щоб мета збору коштів відповідала нашому характеру. Скільки не мотивуй екстраверта збирати на квартиру, навряд чи він досягне успіху. А от подорож до Австралії для такої людини, скоріш за все, буде достатньою мотивацією.

По-друге, контроль за досягненням мети є вкрай важливим для досягнення успіху. Кожен з нас в тій чи іншій мірі схильний до імпульсивних покупок. Нічого поганого в тому, щоб іноді побалувати себе квітами, походом в кіно чи чимось смачненьким, звісно, немає. Але якщо не контролювати себе, навіть найзаповітніша мрія може так і не здійснитися.

А як хочеш почати заощаджувати просто зараз, переходь за посиланням та відкривай депозит. Хочеш у гривні, хочеш – у валюті. Просто обери в калькуляторі потрібні умови (строк, та суму) та оформи вклад онлайн за кілька хвилин. Поповнити його зможеш без комісії у найближчому терміналі City24 або EasyPay.

icon star icon star icon star

Хочеш залишити відгук про роботу Unex Bank?